יום שלישי, 26 ביולי 2011

למה בכלל צריך פיתוח ארגוני



במסגרת עבודתי אני שומעת לא פעם את השאלה: אבל למה כלל אני צריך פיתוח ארגוני? ואכן, לא בקלות מנהלים מכניסים יועץ ארגוני אל קודש הקודשים שלהם, הבייבי שלהם, העסק אותו הקימו במו ידיהם, או שהם מנהלים שנים רבות. נקודת המוצא שלהם, שהיא נכונה וצודקת, היא שאם הם הצליחו להקים את העסק מאפס, או לחילופין לנהל אותו שנים רבות, ויש להם לקוחות קבועים ותזרים מזומנים יציב ועובדים נאמנים – הכל בסדר, לא? ובכן, לא תמיד.
העובדה הפשוטה היא שאנחנו חיים בשוק דינמי, שמשתנה כל הזמן. שיטות שהוכיחו את עצמן אתמול לא בהכרח יוכיחו את עצמן מחר, לקוחות בשוק קפיטליסטי יעבור בלי להסס למתחרים שמציעים שירות זול יותר, ובשוק העבודה לויאליות תוספת פחות ופחות משמעות, בהשוואה לערכים כמו הקידום האישי ושיפור התנאים. בתנאים כאלה, כל עסק שרוצה לא רק לשרוד – אלא גם להתקדם ולהתפתח, חייב להציב לעצמו אג'נדה ברורה וחזון ברור. חזון כזה מורכב ממטרות רחוקות טווח, יעדים קרובים שיובילו אותו אליהם, ותוכנית עבודה מסודרת בדרך אל החזון. בנוסף, יש לוודא ששיטת העבודה בה נוקט העסק כרגע מסתדרת עם התוכנית, ואם לא – לייעל ולשנות אותה כך שתעשה זאת, ולבצע הליך מתמיד של הטמעה, ביקורת ושיפור. ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים הוא הדרך הטובה ביותר לעשות את כל הנ"ל.
תהליך של פיתח ארגוני מורכב משלושה שלבים מרכזיים: בחינת המצב הקיים, גיבוש תוכנית פעולה ויישומה. התהליך עצמו כולל גיבוש תוכנית עסקית, שימור לקוחות, פיתוח אסטרגיות יעילות של שיווק, של שירות ושל מכירות, פיתוח מנגנוני בקרה ומשוב, ובמידת הצורך - ליווי וייעוץ למנהלים המובילים את התהליך. נכון, זה תהליך מורכב, ולא קל – בעיקר בגלל שלרובנו קשה לשנות הרגלים קיימים – אך בסופו של דבר, הוא יעיל ומשתלם, הן לעסק והן לעובדים. מסיבה זו, מומלץ לכל בית עסק – ואין זה משנה אם מדובר בחברה או בארגון קטן – לשקול תהליך של פיתוח ארגוני.

תגובה 1:

  1. תודה עבור המאמר! היה מאוד מעניין לקרוא אותו נהננו מאוד! לא ידענו את הדברים האלו. אודות לך אנו נתחיל לקרוא יותר על פיתוח ארגוני.

    השבמחק