מיתוג בשביל הצלחה

3 enve

לכולנו יש מותגים שאנו מזדהים איתם, חשים כלפיהם משהו ולעיתים אף נאמנים אליהם. אנחנו רואים לוגו של חברה או מוצר ממותג, וישר חשים איזה שהם רגשות, חיוביים או שליליים אודות המותג. מותג הוא הלחם של שתי מילים: מוצר+תג, וכשמו כן הוא, מוצר שיש לו תיוג, כלומר שייכות מסוימת, זהות כזו או אחרת והשתייכות לגוף מסוים. מותג לא חייב להיות דווקא מוצר. ניתן למתג קו מוצרים, חברה, שירות, ולמעשה כל דבר שיש עניין בהפיכתו למשהו בעל ערך.

מותג למען מיצוב ובידול

שני המרכיבים אותם מותג מנסה להשיג עבור ארגון, הם המיצוב והבידול. למותג חשיבות רבה במיצוב המוצר, השירות, העסק וכיו"ב, בתודעתם של הצרכנים. מיצוב למעשה שואל מהם הדברים שעולים לראש של הצרכנים כשהם שומעים או רואים את המותג. שימוש נכון מוכוון לקוח במותג, יוצר מיצוב חיובי בתודעת הצרכנים, שמגלים הזדהות למותג, מעוניינים להשתמש בו, ובמקרה האידיאלי מפתחים נאמנות למותג ולא מוכנים להחליף אותו בשום מוצר תחליפי.

הבידול נגזר מהמילה להבדיל, כלומר עסק שואל עצמו את השאלה "מה הדבר שמבדיל אותי מהמתחרים, ומעניק לי יתרון תחרותי עליהם?". התשובה רחבה וקיימים אפשרויות בידול רבות, והמותג מסייע בכך שהוא עשוי ליצור בידול, כך שצרכנים יבדלו את הארגון הממותג או המוצר הממותג משאר המתחרים בזכות המותג.

יתרונות המיתוג לעסק

בשווקים תחרותיים ביותר, תהליך המיתוג הוא הכרחי! מותג נותן לצרכן אפשר לעשות את ההבדל בין מוצר או שירות של מתחרה אחד לאחר. כמו כן המותג מכיל בתוכו מאפיינים נוספים הנתפסים אצל הצרכנים כערכיים, מעבר למחיר האבסולוטי, כגון איכות, נוחות, שירות טוב, טכנולוגיה גבוהה, ועוד אפשרויות רבות. דבר זה מאפשר לעסק לקבל על המותג מחיר גבוה יותר ממה שמכתיבה התחרות מורידת המחירים הטבעית במשק, שכן הצרכן מוכן לשלם את תוספת המחיר לטובת הערכים החשובים לו, המגולמים במותג.

בראיה צרכנית

מבחינת יחסי צרכן – מותג, לצרכן מובטחים יתרונות מוכחים למותג הספציפי, שכן העסק יודע כי אם יזלזל בערכי המותג, הצרכן לא ירכוש אותו. כך לדוגמא בתחום הדפוס בישראל, בית הדפוס דפוס תל אביב נחשב למותג כיוון שהוא שומר על רמת איכות מאוד גבוהה למוצריו כדי לספק ללקוחות מוצרים טובים. ניתן לזהות שווקים בהם נאמנות למותג לאו דווקא מעידה על הבדלים מובהקים אלא יותר על אמונה מסוימת כלפי המותג או הרגל, כאשר שוק שמתאפיין בתופעה הזאת הוא שוק המזון.

כתיבת תגובה