יום חמישי, 28 ביוני 2012

שפה עיצובית כחלק מתהליכי מיתוג


מיתוג של מוצר או חברה הוא תהליך באמצעותו נוצר קשר חיובי ומובהק בין הממותג לקהל הצרכנים. המותג נוצר ומתקיים דרך מסרים תקשורתיים באפיקים שונים : סמלים, שפה ויזואלית ואודיטורית שמייחדת את המותג וערכים נוספים. באופן טבעי, עיצוב הוא אחד הכלים המרכזיים שמשמשים ליצירת מותג. עיצוב מותגים דורש הבנה עמוקה  של מהות המוצר, הערכים שהוא אמור לתקשר והסביבה העיסקית שבה הוא מתנהל ואמור להוציא מהכח אל הפועל את הפוטנציאל השיווקי של המוצר דרך בולטות שלו מול מתחריו. 

עיצוב לוגו ומיתוג


עיצוב לוגו ומוטו או סיסמא שיווקית, הן אבני הדרך הבסיסיות בעיצוב עבור מותג. ראשית הדרך, כאמור, בהבנת מהויות חשובות סביב המוצר והלוגו צריך לשדר את אותן מהויות. הלוגו 'מדבר' אל קהל היעד בשפה ויזואלית שהוא יכול להתחבר אליה. חברה שמשווקת ביטוח חיים, למשל, לקהל צרבנים ממוסד ובוגר, תאופיין בלוגו שמשדר אמינות וביטחון, כיוון שמסר עיצובי כזה יקנה דרכו לליבם של אותו קהל יעד שמחפש ביטוח חיים. חברה פרסום או אינטראקטיב צעירה, שמנסה לבלוט אל מול מתחרים חזקים וותיקים, תחפש לוגו שמשדר יצירתיות, חתרנות וחשיבה מחוץ לקופסא, מפני שאלה הם הערכים הייחודיים שמבדלים חברה קטנה וצעירה ממעצמה ידועה שמשווקת את אותם שירותים בדיוק.

תהליך דומה מאפיין ניסוח של מוטו לחברה או למוצר מוביל. המוטו דורש צמצום של כל מהות המוצר למסר בשורה קצרה אחת שמעביר את הייחודיות ולא בהכרח את הרלוונטיות של המוצר לצרכנים.


שפה ויזואלית וזהות מותג


אז מה בין עיצוב ומיתוג? חלקו של העיצוב בתהליך מיתוג לא מסתיים בעיצוב הלוגו אלא מתרחב פעמים רבות לשפה ויזואלית מלאה שעוטפת את המוצר בכל פרסום, נייר מכתבים, קמפיין שיווקי ובאמצעים נוספים. מותגים מובילים בארץ בולטים בשפה הויזואלית שלהם. חברות הסלולר הותיקות הן דוגמא מובהקת לכך. כל אחת מהן 'השתלטה' על צבע דומיננטי שמופיע בלוגו שלהן אך גם בכל פרסום או פרסומת שלהן. לא עבר זמן רב מיום שיצאו לאוויר העולם ועד שכל ישראלי ידע שסגול זה סלקום וכתום הוא הצבע של חברת אורנג'.


דרך השפה העיצובית מותגים רבים גם מוכרים לנו חוויה, אווירה שהמותג מעביר לקהל הצרכנים. מדובר באמצעי שכנוע על רקע חוויתי רגשי, על קשר שנוצר בין לקוח למותג שהופך אותו למבוקש ואטרקטיבי יותר עבורו, בדרך כלל ללא תלות או קשר לאיכות המוצר או מאפייניו, אלא בגלל התחושה החיובית שמותג כזה מייצר אצל לקוח.
ההשפעה של מיתוג על הצרכנים נובעת מזהות מותג בהירה, מחיבור של אסוציאציות רגשיות לכדי דימוי מותג חיובי שמעצים את ערך המוצר בעיני לקוח, מעגן אותו בתודעה שלו ולכן מגדיל את הסיכוי שירכוש אותו בהווה או בעתיד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה