ניהול עסק

איך לנהל עסק נכון, איך לנהל עובדים

ניהול עסקי

ניהול נכון של העסק משפיע יותר מכל דבר אחר על ההכנסות והרווחים בעסק.  ניהול עסקי מקצועי דורש מהבעלים מיומנויות ויכולות מגוונות שניתנות ללימוד. 

ריכזתי עבורכם מספר טיפים איך לנהל עסק שיעזרו לכם להרוויח יותר.

איך מנהלים עסק – שבעה צעדים לניהול עסק עצמאי 

1. לבחור נכון את המטרות והיעדים

הדבר הבסיסי והחשוב הוא לדעת לבחור נכון את היעדים והמדדים בעסק. מה שמוגדר KPI

אותם מדדים עסקיים שאם תתמקדו בהם ותשפרו אותם זה יובל הארגון להצלחה עסקית. 

תהליך בחירת היעדים הינו תהליך חשוב מאין כמותו. 

פוקוס על מדדים לא נכונים מסיט את תשומת הלב הניהולית מהדברים החשובים באמת, ומנגד, אם לא שמים בפוקוס את המדדים הנכונים לא מגיעים לתוצאות ולא משיגים את המטרות. 

 ניהול עסק נכון מתחיל במדדים ויעדים ברורים. 

כאן תוכלו לקרוא איך קובעים KPI ומשפרים את ניהול העסק.

 2. בהירות
בהירות הינה מילת המפתח בניהול עסק נכון.

ככל שהמשימות ברורות, וברור מה רוצים להשיג כך הארגון יוכל להשיג אותם ביתר קלות.

עמימות, ערפל, הנחיות לא ברורות הם האויב מספר אחת בניהול. 

העמימות וחוסר בהירות מובילה לכאוס, בזבוז זמן ותסכול אישי וארגוני. היו בהירים אלו תוצאות אתם מבקשים, וודאו שהעובדים שלכם מבינים מה נדרש מהם.

לעיתים חוסר בהירות נובע קודם כל מחוסר בהירות של המנהל, הבעלים. 

סיבה נוספת לחוסר בהירות הוא תקשורת לא טובה. אם אתם מרגישים שאין כיוון ברור לעסק, יודעים מה רוצים להשיג ויש פוקוס נכון, מומלץ מאוד להעזר ביועץ עסקי שיעזור לכם לעשות זדר ולהכניס בהירות. תהיה לזה השפעה מידית על הביצועים ההכנסות והרווחים בעסק.

3. תכניות עבודה תומכות במטרות

יעדים ומטרות ברורות ככל שיהיו, אם הם אינם מגובים בתוכניות עבודה ראליות, וישימות, שניתן למדוד אותן, הסיכוי להשיג את המטרות נמוך מאוד. ניהול נכון של עסק משמע שיש לכל עובד תכנית עבודה וכיוון ברור איך אמור להשיג את המטרות והיעדים שלו.

כל עובד ומנהל חשוב שיהיו לו תוכניות עבודה נכונות שתומכות ביעדים שהוגדרו. כשיש תוכניות עבודה ויש יעדים ברורים האפקטיביות של העובדים והמנהלים עולה בכמה רמות. ללא תוכניות עבודה ויעדים ניהול הזמן לקוי והתוצאות בעסק יורדות. 

4. תהליכי עבודה נכונים עוזרים בניהול העסק 

תהליכי עבודה נכונים, מקצרים זמנים, מצמצמים אפשרויות לטעויות ומובילים את הארגון להיות יעיל וחכם.

תהליכי עבודה מבטיחים שיפור מתמיד ומפנים את הזמן מכיבוי שריפות לחשיבה קדימה והתפתחות העסק. 

תוכלו לבדוק אם בעסק שלכם יש תהליכי עבודה טובים לפי היקף הטעויות, תלונות לקוחות, בזבוז זמן על תקלות ועוד. להגדיר תהליכי העבודה ותחומי אחריות זה יאפשר לכם לנהל בקלות ובשיטתיות את העסק. יועץ עסקי לחברות מסייע בבנית תהליכים נכונים לעסק ומשפר את הריווחיות.

לקביעת פגישת ייעוץ ואבחון ללא תשלום לחצו כאן

5. חלוקת תפקידים ברורה 

עסקים קטנים ובינוניים נוטים לעבוד ללא חלוקת תפקידים ברורה בין העובדים. 

זה קורה יותר בעסקים משפחתיים אבל ממש לא רק. ערבוב של משימות וחוסר בהירות בחלוקת התפקידים, מי אחראי על מה, יוצר כפילויות מצד אחד או השארת משימות לא מטופלות מהצד השני. 

וודאו שהתפקידים מוגדרים נכון ומותאמים לאנשים, ליכולות שלהם ולשאיפות שלהם. זה עושה סדר ויאפשר ניהול עסקי ובקרה.

6. מעקב מתמיד אחר ההוצאות, ההכנסות והרווח

מאפשר לגלות מבעוד מועד תקלות סיכונים ובעיות תזרימיות צפויות.

7. טפחו את העובדים שלכם – הם הדבר הכי חשוב בעסק

לנהל עובדים נכון משמעו לתת לעובדים מקום לצמח.

להגדיל מעורבות עובדים, לטפח עבודת צוות, לטפח תקשורת בין אישית, לאפשר לעובדים להביא את עצמם ושירגישו משמעותיים, להציב להם סטנדרטים גבוהים לצד תמיכה ועזרה לעמוד בסטנדרטים האלו.

זו הנקודה החשובה מכולן. ניהול עסק מתחיל בניהול עובדים.

לרשותכם מגוון סדנאות ותהליכי ייעוץ לשיפור הניהול בעסק:
סדנאות לניהול עסק 
סדנאות פיתוח מנהלים
תהליך אסטרטגיה ותוכניות עבודה

ממה להימנע 

1. אני יודע הכל

מנהלים שמאמינים שהם יודעים הכל ולא זקוקים לעזרה עלולים למצוא עצמם מפסידים.

נכון, הבעלים מכירים הכי טוב את העסק שלהם, וכאן גם טמונה הסכנה. הידיעה והאמונה של בעל העסק, שהוא יודע הכי טוב לא מאפשרת לו לראות את העסק בעיניים חדשות.

גם מנהלים מוכשרים מאוד, יכולים להפיק תועלת עצומה מסיוע חיצוני של אנשי מקצוע בעלי ניסיון. משהו שמבין ורואה תהליכים ומסייע בניהול העסק.

אנשים שאינם מעורבים רגשית, ואינם חלק מהסיטואציה. עיניים רעננות וחיצוניות, לא מעורבות, נותנות תובנות ומסקנות אחרות.

אני מקבילה את זה לספורטאים תחרותיים, שלמרות היכולות האדירות שלהם, הם מוקפים בצוות תומך שנותן להם סיוע מקצועי אישי ומנטאלי. 

עסקים היום הם בתחרות מתמדת כמו ספורטאים, וטוב שיקיפו עצמם בצוות תומכים מקצועי.

2. פוקוס רק על שורת הרווח על חשבון האנשים

קל יותר לנהל מכונות ומשאבים קבועים מאשר לנהל עובדים. 

ניהול עובדים מצריך מיומנויות גבוהות של יחסי אנוש, יכולת להניע עובדים, יכולת להבין מה באמת חשוב לעובד ועם זה לעבוד. 

בשוק העבודה החדש בו עובדים מציבים סטנדרטים אחרים ממה שהיה נהוג לפני עשור, מחייב את המנהלים ובעלי העסקים לדעת להקשיב באמת לעובדים.

3. חוסר התמדה וזיגזוג באסטרטגיה

התמדה היא מילת המפתח להצלחה.

מנהלים ובעלי עסקים שמתייאשים מהר, עם אי ההצלחה הראשון מרימים ידיים ומשנים אסטרטגיה יוצרים ארגון מזגזג, לא עקבי שמוריד את המוטיבציה של העובדים ופוגע בהשגת המטרות העסקיות. 

הייעוץ העסקי שאני מעניקה משלב הבנה עסקית מכוונת אנשים.

איך מנהלים עסק – דוגמאות

ניהול עסק עצמאי מתקיים בכל אחת ממחלקות הארגון, לדוגמא:

 – ניהול כספים 
 – ניהול מכירות
 – ניהול תהליכים פנים ארגוניים
 – ניהול עובדים

1. ניהול כספים בעסק

בעסק קטן ובינוני, נושא הכספים לעיתים קרובות הוא החוליה החלשה.
שליטה בכל ההיבטים הכספיים בעסק משמעותית ביותר להצלחה של העסק, ולכן, חשוב מאוד לדעת בכל רגע נתון מה מצב הכספים.

ניהול הכספים לדוגמא:

תזרים מזומנים – הוא אחד הכלים שנותן שליטה ויכולת להערך נכון ברמה הפיננסית. 

תזרים מזומנים נותן שליטה לבעל העסק, ומאפשר לתכנן קדימה מהלכים עסקיים. תזרים מזומנים חשוב לכל סוגי העסקים. 

לרוב עסקים נופלים על תזרים מזומנים. כשנגמר החמצן ולא היה צפי נכון. תכנון נכון וראיה קדימה מונע את הנפילות, מונע את טלפון מהבנק, ומאפשר לתכנן מראש את אופק ההשקעות או המימון במידת הצורך.

ריווחיות – לדעת מה הריווחיות האמיתית מהמוצרים והשירותים השונים שמוכרים. כמה רווח נשאר. מכירה בעלי עסקים רבים שאומרים, יש ביקוש אני מוכר, ועובד מאוד קשה אבל אין רווח. אין כסף.  לכן, חשוב לדעת לחשב נכון את הרווח. כמה נשאר. לחשב נכון את ההעמסות האמיתיות ולצייר את התמונה האמיתית. 

לעיתים בעלי עסקים מחשבים את העלויות הישירות בלבד, ולא לוקחים בחשבון את כל ההוצאות הנילוות לניהול העסק. 

במצב כזה, מתמחרים למעשה את המוצרים בחסר מה שמוביל להפסדים לאורך זמן. 

ההבנה כמה באמת עולה לי לתפעל את העסק היא חשובה מאין כמותה, עבור עסק קטן בינוני או גדל.

גביה – נקודת התורפה הגדולה על עסקים רבים. עסק קטן בינוני או גדול חייב בכל רגע נתון חייבים לדעת כמה כסף יש בחוץ, לעבוד עם דוח גיול עדכני שמראה מה וותק החוב של הלקוח ולנהל את הגביה כמו פרוייקט עם יעדים. סופר קריטי לתזרים המזומנים. תזכרו חובות ישנים הם חובות שקשה לגבות. ניהול נכון של העסק בתחום הגביה מבטיח את הרווחים.

ליוויתי עסקים רבים שהגיעו אלי עם בעיות תזרים קשות, ומסתבר שהגביה הייתה נקודת תורפה מהותית. 

ניהול עיסקי בהיבט הגביה מאפשר לעסק להמשיך ולגדול. 

 

ניהול מלאי – עסקים המחזיקים במלאי חייבים לנהל נכון את המלאי. 

מלאי הוא כסף שיושב במחסנים, ניהול לקוי של המלאים עלול להביא את העסק לסכנה ממשית להמשך פעילות. 

חשוב לדעת מהם חודשי המלאי הקיימים ולנהל אותם בתבונה.

 

2. ניהול המכירות

אפקטיביות במכירותהצלחה של המכירות תלויה ביכולת של בעל העסק להבין עד כמה מערך המכירות שלו אפקטיבי. להכיר את המשפך ולעקוב אחר הצלחת המכירות בכל שלב במשפך. ניהול עסקי טוב מאפשר למצוא נקודות לשיפור תהליכי המכירה ובכך להגדיל את אחוזי הסגירה. להגביר יעילות עבודת סוכנים ואנשי מכירות שטח. 

ניהול נכון של הסוכנים ואנשי המכירות – תמרוץ אנשי המכירות, גיוס האנשים הנכונים כולל מנהלים.

תמחור נכון – תמחור שמשקף מצד אחד את העלויות האמיתיות של העסק אבל יחד עם זאת מאפשר להתחרות טוב מול המתחרים. 
שיפור לאורך זמן – בכדי להגדיל את המכירות ואת הריווחיות, חייבים לדעת לנהל את מערך המכירות ולהביא לשיפור מתמיד.

 

3. תהליכים פנים ארגוניים – בונים שיטה

כתיבת תהליכי עבודה נכונים שיובילו לאפקטיביות. תהליכים נכונים חוסכים הרבה זמן של העובדים, ומעלים את רמת השירות. 

כל אלו יש קשר ישיר לרווחיות בעסק. תהליכים נכונים הם המפתח לניהול טוב ואפקטיבי שמגדיל רווחים.

4. איך לנהל עובדים

יותר מכל – ניהול העובדים – לקריאת המאמר המלא.

ניהול עיסקי מיטבי נותן תשומת לב מלאה לעובדים.
על קצה המזלג אגע בנקודות המשמעותיות בניהול עובדים:

 – התאמת העובד לתפקיד
 – קביעת יעדים לעובדים ומדדים להצלחה
 – תוכניות תגמול עובדים
 – הגדרות תפקיד
 – תמרוץ והנעת עובדים
 – גיוס העובדים הנכונים לעסק
 – תהליכי קליטת עובדים
 – מבנה ארגוני שתואם את המטרות העסקיות
– פיתוח שדרה ניהולית חזקה שתמשיך ותצמיח את העסק קדימה

ניהול העובדים הוא הרכיב המשמעותי ביותר שמשפיע הכי הרבה על ההצלחה של העסק. 

שיפור הניהול בעסק עושים אם אנשי מקצוע המתמחים בניהול אנשים ומבינים בכספים. זאת על מנת לוודא שמקבלים את ההחלטות הנכונות ביותר.

המטרה – להוביל לשיפור והתייעלות בעסק, לצמצם טעויות ולהעלות את הסטנדרטים בעסק.

שילוב כלים טכנולוגיים שיעזרו לכם לנהל את העסק

כחלק מתהליך השיפור, אמליץ במידת הצורך, על שילוב של טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לכם לקבל את ההחלטות הנכונות ויתנו לכם שליטה בעסק. היום קיימים פתרונות מעולים במחירים נמוכים מאוד, לצד תועלת עצומה בניהול העסק. 

אוכל לסייע לכם בניהול העובדים, הגדרת יעדים, קבלת תובנות על העסק, שילוב פתרונות טכנולוגים מתקדמים וניהול פיננסי. 

ניהול עסקים – ייעוץ והכוונה למי יכול לעזור

ייעוץ לניהול עסק מתאים למי שרוצה לשפר את הביצועים העסקיים ולהפסיק לכבות שרפות. למי שרוצה בהירות בעסק ורוצה שקט תפעולי. כשמקבלים כלים והכוונה איך לנהל עסק נכון וגם איך לנהל עובדים ההכנסות והרווחים גדלים וקל יותר להתמודד עם האתגרים היום יומיים.

מתאים לעסקים שנמצאים בצמיחה, שגדלו מהר מאוד במספר העובדים ובמשימות וחייבים תהליכי עבודה חדשים שתומכים בצמיחה החדשה.

מתאים לעסקים שמתקשים להתמודד מול התחרות, מאבדים לקוחות, שהשירות שלהם לא מספיק טוב למול המתחרים וצריכים לעשות שינוי משמעותי על מנת להמשך לצמח ולשגשג.

ייעוץ למנהלים היא תוכנית ליווי אישי בה אני מסייעת למנהלים בקבלת ההחלטות העסקיות, שיפור הניהול ושיפור התוצאות העסקיות.  

למה לצפות בתהליך הייעוץ 

תקבלו תובנות עסקיות וניהוליות נוגעות לכל המחלקות בעסק – תפעול, מכירות, שיווק, כספים, בהתיחסות לעובדים , ללקוחות ולתהליכים.

ניהול עסקים נכון הוא המקפצה קדימה – מוכנים לקפוץ? 

ניהול עסקי

נשמע מעניין? בואו נדבר